8. august 2024

Kristian Karlson er ny professor på Sociologisk Institut

Udnævnelse

Kristian Karlson er den 1. juli udnævnt til professor på Sociologisk Institut, hvor han siden 2013 har forsket i social ulighed og mobilitet inden for særligt uddannelsesområdet.

Kristian Karlson
Kristian Karlson. Foto: SAMF

Hvad fremmer eller hæmmer den sociale arv, som børn får med i bagagen? Og hvilken rolle spiller uddannelsessystemet for den sociale mobilitet i Danmark og i udlandet?

Det er nogle af de centrale spørgsmål, som Kristian Karlson har arbejdet med som forsker på Sociologisk Institut ved Københavns Universitet siden 2013.

Nu fortsætter han arbejdet som nyudnævnt professor på instituttet. Stillingen tiltrådte han den 1. juli.

Interessen for social mobilitet og de tilhørende kvantitative forskningsmetoder har fulgt Kristian Karlson gennem hele karrieren:

”Jeg er meget optaget af, hvordan man bedst måler og opgør social arv og social mobilitet. Hvordan udvikler vi nye metoder, der bedre får fat i de mange ting, vi forbinder med social arv og andre sociale forhold?” som han sagde i 2022 ved tildelingen af den internationale pris The Raymond Boudon Early Career Award.

I sit seneste forskningsprojekt, SIBMOB, undersøger han med støtte fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC), hvorfor nogle søskende ender med at nå forskellige positioner i samfundets sociale hierarki. Det sker på tværs af ti lande og med inddragelse af omfattende statistiske data. Projektet skal i sidste ende afdække, hvorfor nogle lande har større social mobilitet end andre, og hvilken rolle bl.a. velfærdsstater og familiemønstre spiller i den sammenhæng.

Desuden har Kristian Karlson løbende bidraget til udviklingen af de kvantitative, statistiske metoder inden for sociologien og andre samfundsvidenskaber. Et arbejde, han også har modtaget flere internationale priser for . Bl.a. har han lagt navn til den såkaldte ’Karlson-Holm-Breen’-metode.

Kristian Karlson har en kandidatgrad i sociologi fra Københavns Universitet. Ph.d.-graden blev taget på Aarhus Universitet med et indlagt forskningsophold på Yale University som Fulbright-scholar.

Ud over sin forskning og undervisning har Kristian Karlson været ministerudpeget medlem af regeringens SU-ekspertudvalg og sagkyndigt medlem af bestyrelsen for Danmarks Evalueringsinstitut. I 2023 blev han desuden leder af ph.d.-skolen på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Kristian Bernt Karlson
Professor, Sociologisk Institut