SoMeVolunteer: Frivillighjælp på sociale medier i krisetider

SoMeVolunteer undersøger hvem der hjælper hvilke grupper under kriser på sociale medier. Projektet besvarer tre centrale spørgsmål om hvordan aktører beslutter hvem der fortjener hjælp i kriser og kombinerer Big Data, kvalitative interviews, spørgeskemaundersøgelser og nyhedsmedier i et mixed methods-forskningsdesign.

Frivillighed-some. Foto:colourbox

Vi lever i en tid med mange kriser, som alle skaber akutte behov for hjælp, og sociale medie-grupper er blevet en vigtig del af det organisatoriske landskab, når kriser rammer det danske samfund.

SoMeVolunteer undersøger derfor hvem, der mobiliseres online i krisetider og hvordan disse hjælpegrupper finder ud af hvem og hvordan, de skal hjælpe samt hvilke relationer de har til andre samfundsaktører samt hvem der i sidste ende modtager hjælpen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forskningsspørgsmål 1: Hvem hjælper og hvordan spiller dette sammen med den offentlige debat om hvem der fortjener hjælp?

Forskningsspørgsmål 2: Hvordan beslutter frivillige hvem der fortjener hjælp og hvordan fordeles hjælpen?

Forskningsspørgsmål 3: Hvilke forhold har frivillige til andre aktører i krisesituationer og hvad betyder det for deres forhold til andre stats- og civilsamfundsaktører?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Info kommer senere

 

 

 

 

 

 

Info kommer senere

 

 

 

Forskere/gruppemedlemmer

Navn Titel Telefon E-mail
Søg i Navn Søg i Titel Søg i Telefon

Støttet af

Velux logo

SoMeVolunteer har modtaget en treårig finansiering fra Velux Fonden.

Projekt: SoMeVolunteer: Frivillighjælp på sociale medier i krisetider  
Periode:  2024-2027

Kontakt

Jonas Toubøl (PI)
Sociologisk Institut
Mail: jt@soc.ku.dk
Telefon: 35 32 32 68

Hjalmar Bang Carlsen (PI)
SODAS
Mail: hc@soc.ku.dk
Telefon: 35 33 44 49


Henvendelser vedr. deltagere i interviews fra Danmarks Statistik:

Louis Møgelmose (Ph.d.-studerende)
Sociologisk Institut
Mail: loma@soc.ku.dk
Telefon: 35 32 86 93