Mobilization in the era of social media: Introducing the decisive role of group level factors

Projektet undersøgte grupper på sociale mediers rolle i mobiliseringer af sociale bevægelser og politisk protest. Casen var de 160 Facebookgrupper med over 100.000 medlemmer, der udgjorde størstedelen af den flygtningesolidaritetsbevægelse, der opstod i 2015. Projektet fokuserede på hvordan gruppekulturerne påvirker aktivisme og mobilisering.

PROJEKTET ER AFSLUTTET.

Digital globus
Foto: Colourbox

(See English summary below)

Postdoc Jonas Toubøl fik 1 million kroner af Carlsbergfondet i perioden 2018-2021 til projektet Mobilization in the era of social media: Introducing the decisive role of group level factors.

Projektet undersøgte grupper på sociale mediers rolle i mobiliseringer af sociale bevægelser og politisk protest. Grupper er uomgængelige i forklaringer af sociale bevægelser og politisk protest, men er ikke desto mindre understuderet i feltet, særligt empirisk. Projektets mål var trefoldigt: For det første at skabe viden om konsekvenserne af variationer i gruppekulturer og dynamikker for udkommer som mobiliseringens succes, valg af strategier og aktivisternes repertoire. For det andet at studere hvordan dette på sociale medier som er helt centralt for mobilisering af bevægelser og protest. For det tredje at udvikle metodiske strategier og designs der muliggør at studere gruppekulturer og dynamikker samt deres konsekvenser både kvalitativet og kvantitativt.

Til det formål studeredes de 160 Facebookgrupper med over 100.000 medlemmer, der udgjorde størstedelen af den flygtningesolidaritetsbevægelse der opstod i 2015. Den empiriske strategi tog sit udgangspunkt i en kombination af analysestrategier der trak på fire datakilder: 1) online ”big” social medie data, 2) online survey data, 3) kvalitative interviews med aktivister og 4) online etnografier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mobilization in the era of social media: Introducing the decisive role of group level factors (2018-2021, funded by the Carlsberg Foundation)

The group is ubiquitous in social movement theory. Despite its centrality to important concepts such as collective identity, framing, and networks, the field lacks a clear theoretical as well as methodological strategy for studying the internal interactional dynamics of groups as well as their consequences for collective action. Based on a case-study of the Danish refugee solidarity movement, this project developped new concepts and methods for analyzing how political activity in social media groups influences political mobilization. Triangulating data from ‘big’ social media sources, survey, and life-history interviews, the project analyzed how variation in grassroots groups’ interactional patterns influences the political activism embarked upon by the group as well as the individual members.

 

 

 

 

 

 

Støttet af:

Carlsberg fonden

Projektet har modtagt støtte af Carlsbergfondet

Projekt: Mobilization in the era of social media: Introducing the decisive role of group level factors (CF17-0199)
Periode:  2018-2021

Kontakt

Postdoc Jonas Toubøl
Sociologisk Institut
Mail: jt@soc.ku.dk
Telefon: 35 32 32 68

Omtale af forskningen

21.12.2017: Omtale på Sociologisk Instituts hjemmeside: Hvordan påvirker sociale medier politisk aktivisme?