28. august 2024

Køn og karriere i akademia – bag facaden

Professor Margaretha Järvinen har sammen med professor Nanna Mik-Meyer fra CBS skrevet bogen ’Køn og karriere i akademia – bag facaden’, der netop er udkommet på Hans Reitzels Forlag.

I bogen undersøger og diskuterer de to forfattere vejene til en succesfuld akademisk karriere med afsæt i egen forskning, herunder omfattende analyser af 173 interviews med samfundsforskere fra tre universiteter, der sætter ord på deres karrierevalg og arbejdsprioriteter.

Bogen konkretiserer, hvordan der ofte er stor forskel på måden, som mænd og kvinder navigerer i karriereforløbet, og at det forstærker kønsbestemte barrierer i udskilningsløbet om de attraktive stillinger: Flere kvinder end mænd står med det ’akademiske servicearbejde’, ligesom mange bruger ekstra tid på undervisningen, hvor en del i øvrigt møder en autoritetskløft som kvinder.

Omvendt formår flere mandlige forskere at spille spillet strategisk – dvs. bedrive en form for ’gaming’, hvor de sikrer sig den altafgørende forskningstid og akademiske synlighed.

Hermed bliver bogen samtidig et kritisk bidrag til debatten om universiteterne og den akademiske verdens værdier og prioriteringer. For hvilke faglige værdier skal grundlæggende styre universiteterne? Og hvem skal belønnes i kampen om professoraterne?

Ifølge forfatterne har universiteternes øgede fokus på præstationsmålinger og publicering i toptidsskrifter fremmet en kultur, hvor etablering af akademiske netværk og promovering af egen forskning står i centrum. Samtidig bliver forskningen i stigende grad målrettet amerikanske tidsskrifters præferencer.

Bogen viser, at denne indsnævring af det akademiske fokus ikke er uden omkostninger. Regningen kommer blandt andet i form af mindre tid brugt på undervisning og kan i sidste ende udhule forskningens samfundsnytte, sandhedssøgen og – som forfatterne selv skriver – ”ambitionen om at sikre fri forskning på akademias egne præmisser”.

Læs mere om bogen på Hans Reitzels Forlag: Køn og karriere i akademia – bag facaden